Z gminami o poprawie jakości powietrza

Sala konferencyjna z uczestnikami siedzącymi na krzesłach, skierowanymi w stronę dużego ekranu z prezentacją zatytułowaną ‘Konferencja’; w tle widoczne niebieskie tablice informacyjne, żyrandole i oświetlenie sufitowe.

Konferencja „Wspólne działania na rzecz poprawy jakości powietrza w województwie śląskim”

W dwudniowym spotkaniu udział wzięło ponad 200 przedstawicieli samorządów z obszaru województwa śląskiego.

Witając uczestników konferencji Ewa Owczarek-Nowak – Dyrektor Departamentu Ochrony Środowiska, Ekologii i Opłat Środowiskowych Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego zaakcentowała, że działania na rzecz poprawy jakości powietrza na terenie naszego województwa stanowią jedno z kluczowych wyzwań  dla Zarządu Województwa Śląskiego.

„Bardzo zależy nam na współpracy z gminami, aby wspólnie wypracować działania na rzecz poprawy jakości powietrza w regionie” – akcentowała dyrektor Owczarek-Nowak.

Przypomniała, że do końca roku 2025, zgodnie z zapisami uchwały antysmogowej, należy zlikwidować wszystkie kotły pozaklasowe na paliwa stałe.

Celem dwudniowego spotkania było przede wszystkim wskazanie, w jakim miejscu wspólnej pracy w tym momencie jesteśmy, jaki jest kierunek zmieniających się przepisów, czy istnieje alternatywa w kontekście zakazów dotyczących paliw kopalnych i w jaki sposób zapewnić finansowanie działań prowadzących do poprawy jakości powietrza.

Tematyka zaprezentowana została w sposób wielostronny. Rozważano zarówno kwestie zmieniających się przepisów – od dyrektyw unijnych, poprzez wytyczne i plany krajowe, do obowiązującego prawa lokalnego.

Pierwszego dnia przedstawicielki Departamentu Ochrony Środowiska, Ekologii i Opłat Środowiskowych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego zaprezentowały zapisy Programu ochrony powietrza i uchwały antysmogowej w kontekście dyrektywy AAQD dotyczącej jakości powietrza, której celem jest ochrona zdrowia publicznego poprzez zaostrzenie standardów jakości powietrza.

Kwestie związane z implementacją dyrektywy do polskiego prawa i przyszłe związane z tym obowiązki samorządów każdego szczebla przedstawił Piotr Łyczko – Zastępca Dyrektora Departamentu Ochrony Powietrza i Negocjacji Klimatycznych Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

Spotkanie zakończyły warsztaty mające na celu wypracowanie kierunków działań, jakie mogą podjąć samorządy, w dążeniu do poprawy jakości powietrza w regionie. Warsztaty zakończyła ożywiona i merytoryczna dyskusja.

W drugim dniu konferencji Janusz Piechoczek z Polskiego Alarmu Smogowego przedstawił bariery i trudności wynikające z niedostatecznej realizacji zadań wskazanych w POP. Rafał Bogdoł – Komendant Straży Miejskiej w Czeladzi przedstawił w jaki sposób można tworzyć  straże międzygminne, aby przeprowadzać kontrole przestrzegania uchwały antysmogowej. Przedstawiciele gmin Godów i Rydułtowy podzielili się z kolei dobrymi praktykami, w jaki sposób samorządowcy mogą realizować działania na rzecz poprawy jakości powietrza. Konferencję zakończyły prezentacje niezwykle ważnych kwestii związanych z finansowaniem podejmowanych działań.

Powrót na początek strony